top of page
Foto van schrijverThe Wow Effect

Horecatrends en vrijetijdsbeleving

Bijgewerkt op: 20 feb. 2022


Wat zijn de horecatrends van 2022? En hoe beïnvloeden deze horecatrends jouw persoonlijke vrijetijdsbeleving?


Bijzondere horecabeleving tijdens en na het coronatijdperk. Veranderingen gaan snel en er ontstaat in sneltreinvaart meer beleving. Creativiteit is noodzakelijk om ons naar binnen te lokken.

Juist die creatieve veranderingen dragen bij aan het creëren van >>The Wow Effect in de horeca.

In dit blog lees je over zes toffe horecatrends die de komende tijd invloed gaan hebben op jouw eigen vrijetijdsbeleving.


Ben jij het type die vooral op vakantie in Nederland geniet van de horecatrends? Lees dan ook even het blog >>vakantietrends Nederland 2022.

Maak de heerlijkste combinaties van reizen en horeca.


Deze horecatrend is hot en naar aanleiding van een eerdere poll op >>Instagram blijkt dat vele drukke en ambitieuze dames er al eens ervaring mee opdeden. Hoe werkt bestellen via een QR-code in een restaurant? Op een centrale plek, bijvoorbeeld op de tafel, zie je een QR-code. Je pakt je telefoon en opent je QR-code scanner. Je scant de QR-code van het restaurant. Via je internet omgeving kom je bij de menukaart terecht. Je bestelt online en rekent gelijk af. Na enige tijd verschijnt het bestelde eten en drinken vanzelf aan je tafel! Het voordeel is dat de bestelkaart of ander bestelnieuws snel up-to-date is. Inspelen op veranderingen, trends en spontane toffe ideeën is met één druk op de knop door de ondernemers gedeeld.

Daar profiteren wij als bezoekers zeker van.


Een nadeel is het mindere persoonlijk contact. Het is minder laagdrempelig om een aanvullende vraag te snellen. Zijn er ook al restaurants die in het QR-code bestelsysteem een knop, 'persoonlijk contact' hebben geïntegreerd? Heb jij dit al meegemaakt? Share the vibes via een reactie onderaan dit blog.


Op dit moment is bediening door een robot een bijzondere beleving in de horeca.


Over een paar jaar zijn we mogelijk allemaal al wel eens geconfronteerd met een robot in een hotel, restaurant of ander vrijetijdsbedrijf. De ene bezoeker vindt het grappig, bijzonder en een echte beleving. Een ander moet er niet aan denken.

Wanneer ik uit eten ga, wil ik gewoon bedient worden door een mens.

Robotisering in vrijetijdsbedrijven. Een bijzondere beleving of gewoon een ideale oplossing voor ondernemers nu het steeds moeilijker is om fijn personeel te vinden.

Tips en informatie over de inzet van robots worden ook nog niet massaal gedeeld. Soms sta je ineens oog-in-oog met een robot!


Heb jij een toffe tip over robotbeleving? Laat je hem dan achter bij de reacties? Let op; tips zijn altijd een momentopname. Zeker met prille ontwikkelingen. Robots kunnen verdwijnen! Check altijd vooraf bij een ondernemer of 'meneer Robot' nog in dienst is.


Ontmoet meneer of mevrouw horeca robot

Groningen: een toffe ontvangen tip. Koreaans barbecue restaurant Yammy.

Utrecht: Foodexplore.

Zuid-Holland: Sliedrecht, sushirestaurant Oishi Fusion

Brabant: bij Van der Valk hotel Eindhoven is ' mevrouw robot Hetty' aan het werk.

Brabant: Tilburg, Aziatisch restaurant Dadawan heeft robots.

Limburg: Maastricht, Aziatisch restaurant Dadawan heeft robots.

Zeeland: Renesse, Royal Palace


Iedereen kent al jaren de beroemde bestelzuil bij de beroemde MC. Vanwege het gemak voor de ondernemers, verschijnt de bestelzuil op steeds meer plaatsen. Ik liep laatst langs een populaire traiteur/slager in het Noord-Hollandse Schagen. Er staat altijd een rij. Dat duurt me vaak te lang, dus loop ik vaak door. Nu ontdekte ik dat ze hier in Schagen een bestelzuil hadden neergezet. Speciaal voor de belegde broodjes. Geen rij! En als besteller van de bestelzuil, krijg je voorrang. Een toffe zaak!

Daarnaast zijn ze bewust bezig om steeds duurzamer te worden, een fijne zaak!


Bewustzijn tip; experts zeggen dat we bij een bestelzuil vaak tot 30% meer bestellen. Dit omdat we ons hier comfortabeler voelen dan wanneer we onze bestelling aan een medewerker melden. Minder schaamte, meer comfort.


Unboxing is sinds corona populairder dan ooit. Unboxing was in de beginjaren vooral verbonden aan vrolijke online bestellingen (>>bijzondere cadeaus online). Sinds er door corona tijdelijk alleen afhaal mogelijk was, is dit ook van toepassing op horeca ondernemers. Het bekende witte bakje in een wit zakje hebben we wel genoeg gezien.

Ook bij het afhalen willen wij verrast worden. Dit is ook blijvend. De thuisbeleving blijft. We hebben ervaren hoe fijn het is om bepaalde persoonlijke favorieten op het halen en hier later thuis van te genieten. Verras ons en doe vooral niet te standaard en saai. Let's get >> The Wow Effect.


Alle bovenstaande ontwikkelingen hebben betrekking op moderne snufjes. Van oorsprong zijn het juist de medewerkers die regelmatig het verschil maken. Is er 'echt' personeel aanwezig? Dan willen wij, juist in deze tijden, dat zij het verschil (weer) maken. Door alle moderne snufjes, ontmoeten we 'hen' immers veel minder dan vroeger.

We willen de beste persoonlijke adviezen en geweldige service. Wij willen dat ze net een stapje verder gaan en overal om denken. Als ambitieuze, drukke vrouw, zit je hoofd soms gewoon te vol. Hoe fijn is het, dat wanneer jij alleen een koffie bestelt, de medewerker je verteld over de lokale specialiteit die jij voor een leuk prijsje er bij kunt nemen. Of wanneer je gezellig met je vriendin aan een tafeltje zit te kletsen en de medewerker vraagt,

Zal ik een leuke foto van jullie maken?

Alle corona toestanden hebben ons selectiever gemaakt. Er is meer bewustzijn

ontstaan. We maken bewustere en meer wel overwogen keuzes. Gaan we een horecabedrijf of ander vrijetijdsbedrijf bezoeken? Dan willen we een Wow-beleving.


We willen meer en intensievere beleving dan voor corona. Hoe fijn is het als al onze zintuigen geprikkeld worden. Een bijzondere beleving, iets wat indruk maakt. Iets waar we ook nog wel even over napraten. De plek oogt heel anders dan thuis, het is een echte, bijzondere beleving. We willen een over de top sfeer of thema ervaren. Het mag allemaal wel wat extremer. Prikkel al onze zintuigen. Verras ons.


Deze pareltjes zijn soms nog wat lastig te vinden. Maar let op, het komende jaar ploppen de parels vanzelf omhoog. Heb jij een toffe tip? Laat het vooral via de reacties onderaan aan ons allen weten.


Let's share the happy vibes en geniet! Vrijetijdsbeleving is een voortdurende droomreis.

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page